Vaikka seksuaalisuus onkin täällä heimokylässä jotain aivan suurenmoista ja ihmeellistä, se ei tarkoita ettei ongelmia olisi. Se erotiikan ja naimisen nautinnon paratiisi, jossa mbungwagombet elävät, herättää kateutta ulkopuolisissa ja aivan erityisesti ahdasmielisissä kristityissä, jotka eivät voi sietää mbungwagombejen autuutta ja onnea. Mbungwagombet kertovat tarinaa lähetystyöntekijästä, ngwemishineristä, kuten heidän omalla kielellään sanotaan, joka tuli heidän keskuuteensa saarnaamaan uskoaan. Mbungwagombet vain hymyilivät ja järjestivät rakastelujuhlia lähetysaseman edessä. Kun ngwemishineri järjesti jumalanpalveluksen, mbungwagombet julistivat rakkauttaan Jumalaan rakastelemalla toisiaan ja vaihtelemalla pareja, ja kylän kauneimmat tytöt kiemurtelivat ngwemishinerin ympärillä saadakseen hänet löysäämään tiukkaa pipoaan. Ngwemishinerin kalu kasvoi sitä suuremmaksi ja suuremmaksi mitä pitempään tytöt kiehnäsivät, ja pallit suurenivat ja sinistyivät, kunnes ngwemishinerin vehkeet lopulta räjähtivät paineesta ja hän kuoli. Tämä tarina kuvastaa mbungwagombejen asennetta lähetyssaarnaajiin, kristilliseen hapatukseen ja siveyshössötykseen: se ei ole hyväksi kellekään.

Valitettavasti hallitus on tiukasti kytköksissä kristillisiin järjestöihin, joilla on usein äärioikeistolaisiakin yhteyksiä. Siksi mbungwagombeja vainotaan. Mbungwagombet osallistuvat maan politiikkaan ja heillä on oma puolue, Mbungwagombe Rights and Justice Party, joka taistelee alkuperäiskansojen oikeuksien puolesta. Mbungwagombet ovat myös sitä mieltä, että heillä on oikeus julistaa seksuaalisen autuuden elämäntapaansa siinä missä ngwemishinerit saavat tyrkyttää omaa kaikille haitallista, tuskallista ja epäterveellistä oppiaan. Täällä ei kuitenkaan ole sananvapautta, ja MRJP:n aktivisteja on jopa murhattu. Myös tässä meidän kylässämme on oma marttyyri, 19-vuotiaana murhattu Lovely Mgakula, nuori tyttö, joka alastomana esiintymällä ja julkisesti rakastelemalla koetti saada ihmisiä vakuuttuneeksi siitä, että rakkaus oli parempi vaihtoehto kuin viha ja kristinusko. Kristityt fanaatikot kuitenkin raiskasivat, silpoivat ja murhasivat hänet kaksi vuotta sitten provinssin pääkaupungissa. Siitä lähtien tämä kylä on omistanut kaikki Mborongwa-juhlansa Lovelylle. Luonnollisen kokoinen patsas, joka esittää Lovelya rakastelun huippukohdassa, nautinnon ilme kasvoillaan, on kunniapaikalla jokaisen juhlan aikana, ja heimolaiset käyvät usein ohikulkiessaan suutelemassa Lovelyn patsasta ja itkemässä kyynelen hänen muistolleen.

On selvää että mbungwagombet tarvitsevat oikeutta ja suojaa vainoojiltaan. Minä ja muut heimon alueella asuneet tytöt olemmekin sitä mieltä, että Suomen pitää viipymättä ottaa vastaan mbungwagombe-pakolaisia. Suomalaisilla on paljon opittavaa tältä harmoniassa luonnon ja toistensa kanssa elävältä pieneltä kansalta.